Ridskolecupen

Ridskolecupen är en lagtävling mellan skånska ridskolor för ridskoleryttare i åldern 13-20 år. Cupen består av deltävlingar och final. I deltävlingarna tävlar 3-4 ridskolor mot varandra, med en deltävling på varje ridskola och på respektive ridskolas hästar. Finalen hålls på riksanläggningen Flyinge varje år. I finalen rider ryttarna på ridskolans egna hästar.
I varje lag rider fyra ryttare, två ryttare rider dressyr och två ryttare rider hoppning. Alla ryttarna skriver även ett teoriprov tillsammans. Samma ryttare behöver inte rida i alla omgångar. I finalen är det samma upplägg, fyra ryttare, två rider dressyr och två rider hoppning,. Tillsammans skriver alla ryttarna i laget även ett teoriprov.
Det är ridinstruktörerna som tar ut ryttarna till Ridskolecupen och deras val baseras på ryttarnas visade intresse, vilja att utvecklas, engagemang, horsemanship och kamratskap.
2022 deltar inte Lomma Ridklubb i Ridskolecupen, men 2023 hoppas vi vara med igen.